FIA/UEM European Drag Racing kassid

-PRO STOCK- (PRO)

Väljanägemiselt meenutavad uusi seeriatoormises olevaid autosid. Mootor peab olema sama tootja poolt valmistatud, mis auto kere, või vähemalt kandma sama tootja märki. Mootoriks on vabalthingav, kuni 500 cid (8,2 liitrit) V8. Kütuseks tohib kasutada ainult bensiini. Igasugune, ka keemiline ülelaadimine, on keelatud. Sõidavad ajavahemikku 6.5-7.0 sek.

Pildil 2012 FIA European Drag Racing, Pro Stock meister Thomas Lindström ja tema Dodge Stratus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-PRO MODIFIED-  (PRO MOD)

Kiirendusspordi üks nooremaid võistlusklasse. Pro Mod-id on meiega olnud vaid alla 20 aasta. Väimuselt kõige atraktiivsemad, kuna enamasti kasutatakse 50-ndate kuni 70-ndate muskelautode kerekujusid. Loomulikult annab oma osa ka äärmiselt ilus värvitöö. Mootorikombinatsioone on sellel klassil mitu. Enamasti kasutatakse blower-iga üle laetud metanoolimootoreid. Sellel juhul on mootori kubatuur piiratud 540 cid-ni (8,8 liitrit). Kui aga kasutatakse keemilist ülelaadimist, puuduvad mootori kubatuuri piirangud. Suuremad mootorid jäävad euroopas sinna 13 ja 14 liitri lähedusse. Jõudu on nendel masinatel umbes 3000 hobujõudu. Tulemused veerandmiilil jäävad kõrge 5 ja madala 6 sekundi juurde.

Pildil 2012 Europa meister Michael Gullqvist ja tema `69 aasta Chevrolet Camaro. Gullqvist on kolmekordne Euroopa meister, viie kordne Rootsi meister ning ühel korral võitnud ka NHRA sarjas võistluse. Ka hoiab Gullquist enda käes kehtivat Pro Mod-i Euroopa rekordit, milleks on 5.949 @ 393.87 km/h.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-TOP METHANOL DRAGSTER- (TMD)

Dragsteri kerega spetsiaalautod. Edasi liikumiseks kasutatakse enamasti ülelaetud metanoolimootorit. Samasse klassi lähevad ka sissepritsega nirometaanimootoreid kasutavad autod, ehk A-Fuel autod. Jõunumbrid ulatuvad kuskile 3500 kuni 4000 hobujõu kanti. Veerandmiili tulemused 6,0 kuni 5,5 sek.

Pildil Sakslasest kahekordne Euroopa meister Timo Haabermann Santa Pod-i rajal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-TOP METHANOL FUNNY CAR- (TMFC)

Kerged toruraamil autod, millele on süsinikkiust, mõne seeriatootmises oleva auto keret meenutav kate peale pandud. Nagu klassi nimetus laseb aimata, kasutatakse ka nende masinate mootorites kütuseks metanooli, mis kenasti blower-iga silindritesse surutakse. Masina puudulik vedrustus ning väike telgede vahe, teevad selle auto ohjeldamise üsna keeruliseks. Eriti veel, kui arvestada asjaolu, et jõudu on nendel masinatel üle 3500 hobujõu ja veerandmiili läbivad 5,5 sekundiga. Üle rajalõpujoone veeretakse tagasihoidliku kiirusega – 400 km/h.

Pildil neljakorne Euroopa meister Ulf Leanders. 2012 hooajal tuli aga leppida kolmanda kohaga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-TOP FUEL DRAGSTER- (TF)

Kiirendusspordi kõige kõrgem, kiirem ja kuninglikum klass. Ka dragsteri kerel autod, mille mootorites põletatakse kütusesegu, mis koosneb 90% nitrometaanist ja 10% metanoolist. Nende masinate kiirendusele ei ole vastast mitte kuskil maailmas. Kaasaarvatud kosmoseraketid ja hävituslennukid. Top Fuel Dragster kiirendab paigalseisust 100 miilini tunnis (160 km/h) vaid 0,7 sekundiga. Sellel hetkel talub juht kiirendust, mis ületab 4G-d. Üle lõpujoone sõidetakse kiirusega mis on üle või väga lähedale 500-le km/h, peale mida avatakse pidurdusvarjud, mis tekitavad mõneks hetkeks kohutava negatiivse kiirenduse. On olnud juhuseid, kus varjude rakendumise hetkel, rebenevad juhil silma võrkkestad. Umbes 7 liitrine hemisfäärilise põlemiskambriga V8 mootor toodab julgelt üle 8000 hobujõu. Tegelikult ei tea keegi, kui palju jõudu nendel masinatel on, sest sellist düno-pinki ei ole olemas, mis selliseid numbreid mõõta suudaks. 8000 ja peale on arv, mis on saadud vaid arvutuste teel. Pärast Scott Kalitta surma 2008-ndal aastal, otsustati USA-s, et “fuel” klassid (Top Fuel Dragster, Top Fuel Funny Car), sõidavad edaspidi turvalisuse huvides, mitte 1320 jalga (1/4 miili) vaid 1000 jalga distantsi. Selle muutusega läks kaasa ka FIA, ning ka Euroopas viidi sarnane nõue sisse. Seega läbivad need masinad 1000 jalase distantsi umbes 3,8 sekundiga.

Pildil 2012 Euroopa meister Risto “Paha” Poutiainen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UEM (Union Europeenne de Motocyclisme) MOOTORRATTAD

Euroopa meistrivõistluste juures koordineerib mootorrataste võistlusi ja regulatsioone just see organisatsioon. Enamik UEM osavõistlusi toimub siiski koos FIA autode võistlustega. Lähemat informatsiooni pakub ilmselt nende koduleht: http://www.uem-moto.eu

 

 

-PRO STOCK MOTORCYCLE- (PRO)

Pro Stock auto kaherattaline vaste. Bensiinimootor, 250 hobujõudu, 5 käiku ja veerandmiili aeg kuskil 7 sekundi lähedal. Lõppkiirus kuskil 170 miili tunnis (280 km/h).

Pildil Rootsi naisvõidusõitja Elvira Karlsson, kes 2012 hooajal saavatas oma klassis neljanda koha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-SUPER TWIN TOP FUEL BIKE- (STTF)

Kahesilindrilised V-kujulised mootorid. Tavaliselt on kahe silindri töömaht kokku umbes 3 liitrit. See aga ei takista sellest mootorist kätte saamast ligi 700 hobujõudu. Võlusõnaks taas nitrometaan ja jõuline ülelaadimine. 6-sekundilised sõidud veerandmiilil pole nendele masinatele mitte mingi eriline küsimus. Kehtiv Euroopa rekord kuulub rootslasele Anders Karling-ile ja selleks oleks 6,458 sekundit.

Pildil Norrakas Hans Olav Olstad. 2012 hooajal pidi mees leppima 10-nda kohaga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-TOP FUEL BIKE- (TF)

4 silindrilised mootorrattamootorid. Taaskord loomulikult üle laetud ja nitrometaani põletavad. Jõunumbrid kuskil 1000 hobujõu lähedal. See on rohkem, kui enamikel Eestis võistlevatel kiirendusautodel. Veerandmiili ajad – kõrge 5 ja madal 6 sekundit.

Pildil legendaarne Ian King, kes on suutnud Euroopa meistritiitli taskusse panna lausa kuuel korral.